lördag 22 mars 2014

Helt sjukt

TV programmet "Helt sjukt" handlar om cancer. 
Journalisten Susanne Sjögren berättar om när hennes dotter blev sjuk i leukemi hösten 2010. 
Samma höst som Nora.

Hon berättar om hur hon för dottern liknade håravfallet vid höstlöven. 
Jag slungas tillbaka till den där hösten och minns. 

-Nora, titta på träden och alla gula löv, de tappar sina löv nu men till våren kommer de tillbaka igen. Precis som ditt hår, du tappar det nu men till våren kommer det tillbaka, säger jag till Nora. 

Det som inte var riktigt sant. 
För ingen kunde veta om håret skulle komma tillbaka till våren eller nästa vår. 
Nora som var ganska obekymrad om det där med håret. 
För jag minns varken frågor eller ledsna miner kring det.

Susanne Sjögren berättar vidare om hur hon snuddat vid tanken på att behöva begrava sitt barn. 
Undrat hur man klarar det.
Och vilken musik man spelar då. 

De övriga i TV studion är märkbart berörda. 
Och frågar hur man kan klara av att ens barn har en dödlig sjukdom och allt som det bär med sig. 

Ja, hur klarar man det? 
Jag vet inte. 
Och inte vad alternativet är heller. 
Annat än att klara det. 
Men jag vet vilken musik man kan spela på sitt barns begravning. 

Fuck cancer!

1 kommentar:

  1. Jag tänkte faktiskt på dig när jag såg programmet.
    "Hur klarar man det?" Det hade varit intressant att ha med någon förälder som faktiskt kunde svara på den frågan....
    All styrka till dig och de dina !

    Suzanne (storasyster till Marie som förlorade mot Wilms för 40 år sen)

    SvaraRadera

Skriv ut