måndag 4 januari 2016

Föräldraköket

Föräldraköket på Barncancercentrum avdelning 322, DSBUS i Göteborg. Själva hjärtat på avdelningen och som gjorde hela skillnaden när man var inlagd. Ett kök man kan laga mat och baka i. Umgås eller bara ta en runda igenom för att se andra. Andra barn med cancer, andra föräldrar, syskon och anhöriga.  

Under det gångna året har jag och fina Johanna på Athletica kört två event för att dra in pengar till Barncancerfonden Västraoch piffa upp det där köket. Två träningar för en hundring som oavkortat gick till Barncancerfonden Västra. Pengarna räckte till nytt matbord och stolar, hyllor till lekhörnan och TVväggen och nya tavlor. 

Jag gör det för att det gör skillnad. För att jag själv mår bättre när det är fint omkring mig. Och för att jag har behov av att åka dit. Till det som var vårt andra hem under arton månader. Dit vi längtade när det var som värst och ifrån när det var lättare. Där vi fått de värsta besked man kan få. Där vi känt skräcken klättra i våra ådror. Och där hon slutligen tog sitt sista andetag. 

Varför jag vill dit vet jag inte. Jag vet bara att jag vill. Men jag vet också att när jag nu lämnar den där avdelningen så behöver jag inte komma tillbaka förrän jag själv vill. Och det är obeskrivligt skönt.

Fuck cancer!

*Barncancerfonden Västra är en ideell organisation som arbetar med att stödja cancersjuka barn och deras familjer under och efter sjukdomen. 
Barncancerfonden är en annan organisation som jobbar med forskning och utveckling. 

2 kommentarer:

  1. Verkligen så som du beskriver det. Ett tillåtande ombonat kök för var och en och alla.
    Så vackert att du vill och kan komma tillbaka och göra gott för de små patienterna och deras nära och kära. Det uppskattas, vet jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Vi hade så gärna velat göra mycket mer med köket men av olika anledningar gick inte det nu.

      Hälsningar Lena

      Radera

Skriv ut