tisdag 15 oktober 2013

Adjö, herr Muffin

-Ivar, det är dags att gå och lägga sig. Vad ska vi ska läsa? frågar jag. 
-"Adjö, herr muffin" för då tänker jag på Nora, svarar Ivar. 
-Men den hittade vi ju inte, den är troligtvis på landet. Ska vi läsa "När Annas syster blev sjuk" istället?
-Ja, för den betyder jättemycket för hon fick också cancer.
-Ja, Annas syster i boken fick också cancer. 
-Fast hon dog inte och jag vill att du läser om någon som dör för då tänker jag så mycket på Nora. 

På måfå fortsätter jag leta. Trots att vi letat och letat efter Muffin boken. Den som jag köpte när vi visste att hon inte skulle bli frisk. Som ett sätt att närma oss döden och öppna upp för frågor som aldrig kom. Fast boken lästes från pärm till pärm alldeles själv av den finaste sjuåringen.  

Plötsligt hittar jag den. Inkilad mellan några andra böcker. 

-Men, herregud här är den ju, säger jag. 
-Va, boken om Herr muffin, hittade du den? Vi som har letat och letat så, svarar Ivar. 
-Då läser vi väl den?
-Ja, för den handlar om ett marsvin som dör. Ett gammalt marsvin som fick ont i magen och sedan dog han. Och det har Nora också gjort och det är därför jag tänker så mycket på henne när vi läser den boken. 

Fuck cancer!







1 kommentar:

  1. Finns inget man kan säga för att lindra den sorg ni känner men jag skänker dig en tanke och en kram // från en mamma till en annan / Emelie

    SvaraRadera

Skriv ut