fredag 5 april 2013

Yrkesval och rädsla

-Mamma, är du rädd för att dö?
-Nej, det är jag inte. 
-Är du inte rädd för att dö? Så då kommer du aldrig dö då?
-Jo, det kommer jag men jag är inte rädd för det. 
-Men varför inte då?
-Jag är inte det bara. Är du rädd för att dö?
-Ja, för det är jättefarligt att dö. 
-Jaså. Varför då?
-Men då äter man ju inte. Och leker inte. Och sover inte. Då finns man ju inte. 
-Fast det vet vi inte. Man kanske lever någon annanstans när man är död. 
-Nej, det gör man ju inte. Man ligger ju bara under en grav. Det gör ju Nora. 
-Ja, det gör hon. Fast hon kanske lever någon annanstans också. Kanske på en stjärna på himlen. 
-Jaha, vadå så hon kanske jobbar i en sådan där affär där eller? 
-Stora mataffären?
-Ja.
-Tror du att hon vill det?
-Nej.
-Vad tror du att hon vill jobba med då?
-På ett sjukhus. För att hon var så mycket på sjukhus. 
-Ja, det var hon. Tror du att hon vill jobba på sjukhus? Tänker du med människor eller djur. 
-Djur. På ett djursjukhus. Det tror jag att hon vill jobba med. 
-Ja, det tror jag med. 

(Dialog mellan Ivar och mig)

Fuck cancer!


Hösten 2011, rum 8, avd 322, DSBUS.
Under djup koncentration utförs en av många operationer.
På bilden ligger Rosita i syrgastält och får mer sömnmedel. 
Allt går bra. Operationen utförs av en rutinerad veterinär och sann djurvän. 

1 kommentar:

  1. Vilka fantastiska samtal du har med Ivar, där Nora ingår på ett så fint och naturligt sätt. Underbart!! Så vårdar ni hennes minne och hon är alltid med er. Jag blir både rörd och berörd.

    SvaraRadera

Skriv ut