tisdag 19 februari 2013

Elva månader

Nu är trädet rensat. Sakerna är borttagna. Förutom några rosetter i sidenband. I Noras favoritfärger rosa och turkos. Rosa som var favorit. Turkos som var nykomling. För att en liten fin kompis från sjukhuset tyckte om den färgen. Hoppas inte att de stör. Och gör de det så tar någon från Kyrkogårdsförvaltningen bort dom. Det återstår att se. 

I mig bor en ledsen känsla på grund av futtigheten. För avsaknaden av den tillåtande inställningen. Den som gör att man kan se mellan fingrarna. Göra lite mer i det extraordinära fallet och låta tiden ha sin gång. Låtit oss vara ifred under ett första sorgeår.  

Inte för att det spelar någon roll men jag undrar vad Jesus hade svarat på frågan. 

-Föräldrarna vill göra fint på sin sjuåriga flickas gravplats. Så att hennes små vänner och lillebror ska känna sig välkomna dit. För kyrkogårdar kan kännas lite skrämmande för små barn. Det är ofta kalt och neutralt och inget som påminner om ett litet barn. Det är nog för att det inte finns så många barn på kyrkogårdar. Som tur är. Så de skulle vilja hänga några barnsliga små saker i trädet som står bredvid hennes plats. Så man på håll kan se trädet och veta vart man ska gå. Och för att det känns bra för föräldrarna att det får vara fint och barnsligt på och omkring hennes plats. Vad tycker du om det? 

Jag vet vad jag tror att Jesus skulle svarat.

Nu hänger sakerna i ett annat träd. Ett träd som står på vår tomt och som vi bestämmer över. Det ser fint ut med de små julgranskulorna, lyktorna och fågelmataren. Fint och barnsligt. Som en påminnelse om den finaste tjejen vi vet. Som vi älskar och saknar obeskrivligt mycket. 

Som vi saknat i elva månader. Idag. För att vara exakt. 

Fuck cancer! 



5 kommentarer:

  1. Jag förstår inte hur någon kan klaga på sånt, eller är det regler de har på kyrkogårdar?! På mina föräldrars grav har jag inte mycket utöver det "vanliga" (vad nu det är...) Men jag kan mycket väl tänka mig att man vill ha det på en barngrav, ur många olika aspekter. Usch för trångsynthet!!! :( Och stor varm kram till er.

    SvaraRadera
  2. Ja man kan väl aldrig veta vad den där Jesus skulle ha sagt. Det man kan veta är att det fanns en man som kallades Jesus och som kom från Nasaret. Det blev ett herrans hallå kring honom av olika anledningar. En var att han hade en, för tiden, radikal syn på kvinnor och barn. - Låt barnen komma hit för tusan!

    Jag vet inte men jag tror att han skulle ha hängt fler lyktor i det där trädet.

    SvaraRadera
  3. I helgen ska vi åka till Göteborg och förhoppningsvis kan vi besöka Mariebergs kyrkogård. Där ska finns ett minnesmärke från ett svenskt fartyg som blev torpederat utanför Stavanger under andra världskriget. Vi ska titta på det och då ska jag försöka hitta det fina trädet intill Noras grav. Jag ska hänga något rosa i det därför att jag tycker att små barn ska ha fint på och intill sina gravar och för att jag känner mig lite "obstinat". Hoppas att ni inte misstycker. En av dina bloggläsare

    SvaraRadera
  4. Jesus säger att vi alla måste bli som ett barn för att kunna komma in i himmelriket. Så de som klagade ligger illa till. Jag är själv en gammal tant men jag kan aldrig, aldrig förstå dem som klagade. Styrkekram till er!/Ing-Marie

    SvaraRadera
  5. Hej vännen! Du skriver så fantastiskt fint!! Det gör mig så ont att veta om er sorg, jag känner ju er och vet hur ofantligt mycket ni saknar er fina Nora. Jag skall besöka Noras grav igen och lägga rosa rosor och sätta en rosa rosett i trädet. Många varma kramar från Ing-Marie L

    SvaraRadera

Skriv ut