lördag 31 december 2016

Gott slut, gott nytt och summering

Börjar skriva och suddar. Lyckas inte formulera mig och summerar istället genom en lista snodd från annan blogg. Och så önskar jag ett gott slut och ett gott nytt år. 






















Nyårslistan

1. Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut?
Jag debuterade som författare och gav ut boken Nils och den blinkande stjärnan. I augusti kom den från tryckeriet. Det var en mäktig känsla att hålla i den för första gången efter vårens alla korrektursvängar fram och tillbaka. 





















Och så gick jag en utbildning i Digital Marketing som gav mig nya insikter och kunskap. Väldigt roligt och givande och jag konstaterar att jag älskar att utbilda mig. Om jag var ekonomiskt oberoende skulle jag bara gå olika roliga utbildningar. 

2. Höll du några av dina nyårslöften?
Jag hade inga nyårslöften från förra året, åtminstone inga som jag kommer ihåg. 

3. Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
Nej, ingen av mina nära vänner.

4. Dog någon som stod dig nära?
Min moster Birgitta dog i augusti efter att ha fått diagnosen bukspottskörtelcancer under sommaren. Birgitta blev 80 år, hade inga egna barn men stod för sammanhållningen i vår lilla släkt och lämnar ett stort tomrum efter sig. Tack Birgitta för allt.























5. Vilka länder besökte du?
Passo Tonale/Italien på sportlovet, Hemsedal/Norge i april, London/England i augusti och USA/Florida på höstlovet. Det första bjöd på härlig skidåkning med de logistikproblem som uppstår när man reser på skidsemester med små barn. Hemsedal var överraskande fint och med härlig skidåkning och sol. London med Ivar och kompis plus son var magiskt och kräver repris. Florida var härligt på alla vis men också tokdyrt och resebudgeten sprängdes milt uttryckt.


























6. Är det något du saknat år 2016 som du vill ha år 2017?
Känslan av lugn och harmoni har jag saknat 2016 och hoppas på att 2017 kan ge mig mer av det. 

7. Vilket datum från år 2016 kommer du alltid att minnas?
Gick igenom mina bilder för att minnas året som gått och inser att det innehållit en mängd dagar värda att minnas. Men ska jag välja ett datum så får det bli första helgen i juni då jag blev kidnappad på fruhippa och tillbringade ett par magiska dagar i Stockholm som bjöd på både skärgård och innerstad med fina vänner. Tack!




















8. Vad var din största framgång 2016?
Att jag debuterade som författare. Att boken fått många fina recensioner, blev vald till godbit av Btj (Bibliotekstjänst) och fick Kulturrådets litteraturstöd. Det senare innebär att boken köps inte till landets alla bibliotek som är nästan 300 stycken. Att den finns på biblioteken har faktiskt varit min främsta målsättning med boken för att jag tycker att den är viktig och gör skillnad inte bara för barn som själva förlorat ett syskon, utan för alla såväl barn som vuxna. Jag tror att vi behöver berättelser om döden för att kunna rustas i att möta varandra i sorg. Berättelsen om Nils visar att sorg och en död storasyster kan finnas med som ingredienser i ett meningsfullt liv. Och jag tror att vi genom att våga tänka på döden får bättre syn på det liv vi lever här och nu. Det har jag bloggat om tidigare här.



















9. Största misstaget?
Kan inte komma på några stora misstag som fått betydelse under 2016. 

10. Har du varit sjuk eller skadat dig?
Nej, inga allvarliga sjukdomar eller skador. 

11. Bästa köpet?
Det är nog vår investering i reningsverk och vattentoalett på landet som slutade i det här fina toalettrummet. 





















12. Vad spenderade du mest pengar på?
Årets resor och Florida i synnerhet.



















13. Gjorde någonting dig riktigt glad?
Att min bok fick Kulturrådets litteraturstöd.



















14. Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om 2016?
Kanske Frans i Eurovision, If I were sorry. 

15. Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
På totalen lite ledsnare i år än föregående år tror jag. Sorgen har tagit mig ner i djupare dalar än året före även om dalarna inte är så långvariga. 

16. Vad önskar du att du gjort mer?
Haft ro att läsa mer böcker. 

17. Vad önskar du att du gjort mindre?
Stirrat in i min telefon/dator.  

18. Hur tillbringade du julen 2016?
I vårt fritidshus på Tjörn. Vi skulle firat hemma i stan i år men fick evakueras från vår lägenhet i december pga mögel. 























19. Blev du kär i år?
Nej. 

20. Favoritprogram på TV?
Om Netflix och play räknas som TV så började året med Homeland och slutade med den norska ungdomsserien Skam. Och jag säger bara herregud vad bra! Den senare visar hur tufft det är att vara tonåring och det slår mig hur problemen i princip är de samma oavsett om man var tonåring på 80 talet som jag var eller i nutid. Den stora skillnaden är telefonernas plats i våra liv men i övrigt är mycket sig likt.  

Bäst var Homeland säsong 1-3 och Skam säsong 2 som handlar om Noora. Drömde mig bort när jag såg den och tänkte att det kanske var sådan hon skulle ha blivit min Nora. 



















21. Bästa boken du läst i år?
Sedan Nora blev sjuk har jag svårt för att läsa vilket inte är en ovanlig biverkning efter trauma och sorg. Men jag kom faktiskt igenom några böcker i år. Skuggorna och Stenhjärtat, av Katarina Wennstam och barnboken Du är modigast av Christina Waldén var alla bra men bäst var nog Den där jävla döden av Anna Lindman som jag bloggat tidigare om här.



















22. Största musikaliska upptäckten?
Är faktiskt hopplöst dålig på och ointresserad av musik. Kan bero på att jag är hyfsat tondöv. 

23. Något du önskade dig och fick?
Önskade mig och fick en fin ring från Baumgarten di Marco i julklapp som matchar örhängen jag redan har med sten i rådiamant vilket är spillet som uppstår när man slipar diamanter. Lagom mycket bling för en så oblingig person som mig. 














24. Något du önskade dig men inte fick?
Att Trump hade förlorat valet i USA. 

25. Vad gjorde du på din födelsedag 2016?
Var ute och åt på restaurang Hello Monkey på Linnégatan här i Göteborg. Det var magiskt väder, vi satt ute hela kvällen och jag fick den här fina vasen i present. 




















26. Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
Mer harmoni och inre lugn. 

27. Vad fick dig att må bra?
Sol och semester. 


















28. Vilken kändis var du mest sugen på?
Inte sugen på någon kändis. 

29. De bästa nya människorna du träffade?
Träffat flera nya bra människor i år men låter det stanna vid ingen nämnd ingen glömd. 


30. Vad har du för nyårslöften inför 2017?
Ta tag i orsakerna till att jag inte kan läsa böcker. Införa mer harmoni och lugn i mitt liv. Januarikurs i mindfullness eller medicinsk yoga står på agendan. 


1 kommentar:

Skriv ut