tisdag 15 mars 2016

Släppa taget

Jag pratar om den inre stressen. 
Den som gör att jag inte får ro. 
Inte kan njuta av en ledig dag. 
Och som gör att jag fyller min tid med surf och multitasking. 

-Har du släppt taget om sorgen? frågar psykologen. 

Jag får panik och vill nästan slå till henne. 
Hatar kommentarer som släppa taget och gå vidare.
Jag kommer aldrig släppa taget om Nora, och med henne följer sorgen. 
En sorg som jag föreställer mig blir allt lättare att leva med över tid. 
Som startade i djup smärta och som kanske kan sluta i svag tinnitus. 

-Vad menar du med att släppa taget? frågar jag.

Hon förklarar att hon menar att släppa taget om det som smärtar. 
Det som gör att jag inte kan stanna upp och låta det bli stilla. 
Det som hindrar mig från att leva i nuet.  
För att det finns det som smärtar så mycket att jag inte vågar. 

-Det kan hjälpa att ha ett samtal med den som dött, säger psykologen. 
-Hur då? frågar jag. 
-Man kan ha ett inre samtal eller gå till en plats där samtalet kan ske eller kanske skriva ett brev, säger psykologen. 

Jag blir praktisk och föreställer mig samtalet. 
Bestämmer mig för att det får bli ett brev. 
Ett brev till Nora där jag förklarar att jag är ledsen att jag inte kunde göra mer. 
Att jag gjorde så gott jag kunde men känner att jag inte räckte till. 

Att jag skäms för att jag inte orkade ta det där samtalet.
Inte vågade ställa frågan. 

-Nora, vad tänker du om att du inte blir bättre?

Jag samlar kraft för att skriva det där brevet. 
Det tar emot. 
Det kommer bli smärtsamt. 
Men jag tror att det kan bli bra. 

Fuck cancer! 

4 kommentarer:

  1. Kia(ängeln Simons mamma)15 mars 2016 kl. 15:04

    Vi kan ALDRIG släppa taget och gå vidare men våra liv fortsätter.Igår 14 mars var det exakt åtta år sedan vi begravde vår älskade gosse.dessa skitdatum som alltid förföljer oss.Obetänksamma pratar om sorgeår....men vi har ett sorgeliv.Vi gör så gott vi kan för att fortsätta våra liv men det är inte lätt.Våra barn kommer för alltid finnas i våra hjärtan,tankar och andetag.Det är bara vi som vet.Har tröjor och armband från Ung cancer med texten Fuck Cancer.För det är så vi känner.Hälsning o kram från en mamma i samma situation.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de kommer för alltid finnas med oss.
      Fuck cancer!

      Radera
  2. Det som är så förkrossande är att det alltid ska finnas en skuldbild:(
    Jag har också en nära som dött (dock inte barn)där man har en massa "varför sa jag inte det el si el så)
    Tror att kan man få den skulden bort...Då blir nog luften lättare att andas...För dem som nu inte finns fysiskt med oss här på jorden, dem vill nog verkligen inte att det ska finnas ngn skuld kvar hos oss..tror också att dem kan se våra hjärtan,se vår sorg. Och vad är väl ett större bevis på äkta kärlek än det dem ser där?kram!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tror som du att de inte vill att man ska känna skuld. Men så känner man det ändå och det är svårt att skaka av dig. Beklagar din förlust!

      Radera

Skriv ut