fredag 24 januari 2014

Cancer

Ivar och jag har varit på simskolan och gör några ärenden på vägen hem. Plötsligt säger han att han har ont i magen och inte mår bra. Jag tänker genast på vinterkräksjuka och vi skyndar oss till bilen för att åka hem. 

-Mamma, vad kunde Nora göra när hon hade cancer? frågar Ivar från baksätet. 
-Hon kunde göra vad som helst om hon mådde bra, varför undrar du? frågar jag. 
-Tänk om jag har cancer?
-Tänker du så för att du har ont i magen?
-Ja.
-Men du behöver inte tänka så för du har inte cancer och det är inte konstigt att man har ont i magen ibland. 
-Det kan du inte veta säkert. 
-Nej, det kan jag inte men jag tror inte att du har cancer för att du har ont i magen nu. 

Cancer, en sexårings första tanke när han inte mår bra. 

Fuck cancer!

1 kommentar:

  1. Det är för jävligt att de ens ska veta vad cancer är.
    Det är för jävligt att inte kunna lova att det inte är någon fara.
    Och det är för jävligt att känna strimman av oro i bröstet.
    Varje gång!
    Känner igen!
    Kramar

    SvaraRadera

Skriv ut